Szkoła Jogi - Kraków
Akademia Ruchu / krystyna nobilec
ruch - jogajako dyscyplina ciala, umysłu w ruchu

Zajmujemy się ruchem zaczerpniętym z rehabilitacji, pilates i  ruchu z jogi metodą Iyengara oraz Asztangi. Korzystamy z wiedzy o ciele i umyśle (koncentracja) - bez zagłębiania się w spuściznę filozoficzną czy religijną Wschodu.

Dlaczego sięgać do starych Wschodnich systemów pracy z ciałem? - ponieważ większość ruchów z rehabilitacji czy pilates czerpie z tego właśnie żródła gdyż jest to wiedza dogłębna. Wiele pokoleń poświęcało całe życie na zgłębianie zasad jakimi trzeba kierować się w ruchu aż w końcu stało się to sztuką, z której czerpią tancerze, sportowcy, coraz większe rzesze zwykłych ludzi ćwiczących pilates body art czy tzw zdrowy kręgosłup. Nasze ciała są coraz mniej odporne na stres, pozbawione mocnej konstrukcji psychicznej fizycznej i duchowej - potrzebują powrotu do natury i prostoty życia. Dlatego bazujemy na prostych ćwiczeniach i na nich budujemy siłę, elastyczność i spokój.

 

Akademia Ruchu  oddech-ruch-relaks

Co daje uważne ćwiczenie ze świadomym oddechem
(na bazie ćwiczeń prozdrowotnych z rehabilitacji, pilates i jogi)

Co daje uważna praca z ciałem i oddechem?:

- uspokaja umysł
- pozwala w pełni doświadczyć chwili obecnej
- pomaga zachować spokój, nawet podczas aktywnego działania w świecie
- opóźnia proces starzenia się ciała i dodaje wigoru
- wpływa na integrację umysłu i emocji
- wzmacnia a zarazem rozluźnia mięśnie
- uruchamia stawy
- utrzymuje w zdrowiu narządy wewnętrzne
- wydobywa uśmiech:)

Przez uważność w pozycjach dynamicznych i relaksie, zatrzymanie się w przepływie oddechu - budujemy inną jakość ruchu. Pojawia się nowa wrażliwość z którą wchodzimy w relacje z drugim człowiekiem, z Naturą, z Bogiem - w zależności od światopoglądu.

 

Dlaczego Joga? Słowo "joga" coraz częściej używane jest bez swojej konotacji filozoficzno-religinej i oparcia na wielowiekowej tradycji. Pojawia się np określenie joga śmiechu czy joga twarzy i nawiązje do ruchu zgodnego z naturą.

Słowo "joga" ma kilka znaczeń  - każdy z nas może wydobyć ze słowa inną wartość. To co kojarzy się joga z całym systemem religinym i filozoficznym Wschodu zatraciło już pierwotne znaczenie. Dla mnie to wiedza na temat sposobu utrzymania ciała w zdrowiu.

HARMONIA 3 SFER - CIAŁA, UMYSŁU I DUCHA nie jest typowa tylko dla filozofii Wschodu - Zachód ma również bardzo głębokie korzenie w akcentowaniu trzech sfer - choć przez błędne rozumienie pierwotnego chrześcijańskiego przekazu, ciało było zwykle zaniedbywane, dlatego brak jest dobrych sprawdzonych wzorców ruchu w naszej kulturze.


Pracując z ciałem bez zbytniej koncentracji tylko na tej sferze, uwalniamy stopniowo swoje ograniczenia fizyczne, mentalne czy emocjonalne - z wysiłkiem harmonizuje się przestrzeń wewnątrz nas i otwiera na ducha - za tą przestrzeń bierzemy odpowiedzialność sami, co do wyboru drogi (ćwiczeń duchowych). Bo tak jak ciało i umysł potrzebuje ćwiczeń i dyscypliny tak i przestrzeń naszego ducha. Życzę  otwarcia na wewnętrzne poznanie i wybranie drogi która prowadzi w stronę ŻYCIA i ŚWIATŁA..odrzucając to co jest mrokiem i destrukcją.

 

Rodzaje pozycji ciała:

Pozycje stojące: efektem praktyki pozycji stojących jest stabilność psychofizyczna poprzez wzmocnienie nóg a tym samym lepszy kontakt z Ziemią, dają dużo wigoru, odświeżają ciało i umysł; wzmacniają cały kręgosłup, korygując wady postawy - usuwając napięcia i ból. Stymulują trawienie, regulują funkcje nerek poprawiają krążenie i oddech.
 

Skłony do przodu i siady: usuwają zmęczenie, odświeżają mózg i łagodzą napięcia nerwowe; masując organy wewnątrz jamy brzusznej stymulują harmonijną pracę układu trawiennego i płciowego; regulują ciśnienie krwi; pomagają w bezsenności, a z wysokimi podparciami głowy i ramion, stosując krótkie czasy - również w depresji.
 

Wygięcia do tyłu: są odmładzające, dodają energii i zwalczają depresję, otwierają klatkę piersiową i uelastyczniają kręgosłup, wzmacniają ramiona i barki a umysł i ciało stają się czujne.
 

Skręty: są bardzo efektywne w usuwaniu bólu pleców, głowy (sztywności karku i barków) dlatego  stosuje się je przy terapii kręgosłupa. Gdy tułów jest skręcany nerki i organy brzucha są ćwiczone, to poprawia trawienie. Kręgosłup staje się elastyczny a biodra poruszają łatwiej.
 

Balanse: wzmacniają barki i ramiona, organy wewnątrz jamy brzusznej; dodają odwagi w praktyce ale i w życiu
 

Pozycje odwrócone: regenerują cały organizm, odciążając nogi pozbawiają je napięć polepszając krążenie, przez odwrócenie organów - uaktywniają je,  poprawiają krążenie i tonizują system gruczołów dokrewnych - wpływają na gospodarkę hormonalną, wzmacniają system nerwowy i emocjonalny.